Yoga Blog

Zdrave navike i nacin zivota prema ajurvedi

Ajurveda je celovit sistem lečenja koji je odomaćen u Indiji i postoji već 5000 godina! Reč ayurveda na sanskritu znači “znanje o životu”.

Prema ajurvedi, navike imaju vrlo važnu ulogu u očuvanju zdravlja. Najbolje je ustaliti svakodnevne aktivnosti, kao što su: vreme ustajanja, kupanja, obroka i vreme meditacije. Ajurveda nas uci da je covek mikrokosmos, svemir unutar svemira. Posmatra čoveka holistički.

Svako ljudsko bice ima cetri bioloske i duhovne teznje: religijsku teznju, teznju za sticanjem dobara, teznju za produzenjem vrste i teznju za slobodom. Odrzavanje dobrog zdravlja je osnov za ispunjenje ovih teznji. Ajurveda pomaze zdravom coveku da zdravlje odrzi, a bolesnom da ga povrati.

Svako moze da nauci prakticna znanja samo-ozdravljenja koja se navode u ajurvedi. Ovaj stav je osnova Ajurvede-sposobnost pojedinca za samoizlecenje.

Dnevna ayurvedska rutina 

Izdvojila sam samo neke korisne navike prema ajurvedi, koje možemo da primenimo i u savremenom načinu života.

Trebalo bi da se probudimo između 6 i 8 sati ujutro.

Nakon ustajanja popijemo casu tople vode. Obavimo malu i veliku nuzdu. Operemo zube i ocistimo naslage sa jezika. Nakon toga se okupamo u toploj vodi.

Slede vezbe, uradimo pozdrav suncu ili set nekih drugih joga vezbi, pranajame i meditaciju.

Ujutro treba da vežbamo jer se tako teraju sve bolesti.

Nakon vezbi doruckujemo. Doručak treba da bude lagan, najbolje voćni (sveže voće). Sledi setnja u trajanju od pola sata.

Rucamo izmedju 12 i 13h. Rucak bi trebalo da bude najobilniji obrok. Nakon obroka ostanemo da sedimo u miru 5 minuta. Posle rucka prosetamo 15ak min – korisno za varenje. Preporucuje se meditacija i u kasnim popodnevnim casovima.

Večera takođe treba da bude lagana i treba da je konzumiramo između 18 i 19h. Posle vecere treba da prosetamo 15ak min.

Na spavanje treba da idemo najkasnije oko 22h, najmanje tri sata posle vecere, jer telu treba najmanje sedam sati sna.

Navike u ishrani

  • Jedite svaki dan u isto vreme
  • Trudite se da jedete samo sveže spremljenu hranu, da ne kuvate za nekoliko dana. (Indijci samo tako i jedu, nikad neće jesti hranu spremljenu juče).
  • Planirajte osnovni obrok za ručak kada probavna vatra (agni) gori u potpunosti.
  • Jedite smireno, u lepoj atmosferi, bez žurbe. Dobro žvaćite svaki zalogaj.
  • Pre obroka smirite um, meditirajte ili samo u srcu blagoslovite hranu.
  • Nemojte jesti ako ste ljuti ili loše raspoloženi.
  • Jedite samo kada je prethodni obrok svaren. U proseku između obroka treba da prođe tri do šest sati. U tom periodu, možete da pojedete sveže voće ili povrće ili da popijete sok od njih.
  • Nakon jela odmorite desetak minuta, tek onda nastavite s aktivnostima.
  • Nemojte piti nikakve napitke tokom obroka (pogotovo, gazirane i hladne).
  • Što češće spremajte hranu sami, uz omiljenu muziku i u društvu najbližih.
  • Izbegavajte čitanje novina i gledanje televizije za vreme obroka, fokusirajte se na hranu
  • Postite jedan dan nedeljno kako bi izbacili toksine iz tela

Jako je vazno da odrzavamo i mentalnu higijenu. Trebalo bi da se resimo negativnih osecanja kao sto su strah, nervoza, posesivnost i zavist, koje rasipaju nasu energiju i izazivaju razne bolesti. Briga slabi srce, mrznja i bes stvaraju toksine u telu.

Sunce i mesec

Sve promene u mesecevim menama i suncevoj energiji imaju uticaj na telesne sokove. Sunce je povezano sa ljudskom svesnoscu a mesec sa umom koji stvara promene u emocionalnim i mentalnim stanjima.

Pun mesec utice na nivo vode u prirodi. Za vreme punog meseca u okeanima su velike plime i izrazenije je prisustvo vode u svim oblicima zivota. Ljudi koji boluju od astme ili epilepsije imace ucestalije napade za vreme punog meseca a zene ce imati vise tegoba u toku menstrualnog ciklusa.

Za vreme mladog meseca, sunceva energija postaje intenzivnija. Smatra se da je ovaj period povoljan za nove pocetke.

Yoga i Ajurveda

Prema ajurvedi, praksa joge je vrlo znacajna prirodna preventivna mera za dobro zdravlje. U Indiji se tradicionalno uci ajurveda pre pocetka primene joge, jer je ajurveda nauka o telu.

Yoga vezbe koje je opisao otac joge Patandjali, vrlo su korisne u odrzavanju dobrog zdravlja. Patandjali je opisao osam delova joge i joga vezbi. To su: prirodna regulacija nervnog sistema, disciplina, polozaji tela, cistoca, sabranost, uvidjanje, budjenje svesnosti i stanje savrsene ravnoteze.

Yoga vodi coveka u prirodno stanje opustenosti, koje je stanje ravnoteze. Zbog toga joga vezbe imaju i preventivnu i terapijsku vrednost. Yoga vezbe doprinose uvodjenju prirodnog reda i ravnoteze u sistem neurohormona i metabolizma, poboljsavaju funkcionisanje endokrinih zlezda pa tako osiguravaju otpornost na stres. Vezbe joge su veoma delotvorne u lecenju stresa i bolesti povezanih sa stresom (hipertenzija, dijabetes, astma i gojaznost).

Na linku procitajte kako i zasto joga moze da regulise visak kilograma.

Pored joge pozitivan ucinak na nase zdravlje imaju vezbe disanja, meditacije i masaza.

Eco jedne vezbe disanja koje umiruje i hladi Sheetali i Kaki pranayama -Umirujuce disanje-

Ovo je samo kratak uvod u zakone i principe ajurvedske mudrosti koja za cilj ima blagostanje naseg tela, uma i duha. Ponekad i mala promena u nasem zivotu moze da ima veliki ucinak.

Namaste!

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *